reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Ladislav Šebák

Ladislav Šebák

Bloger 
  • Počet článkov:  169
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Optimista bez dlhodobých plánov, s očakávaním, čo prinesie zajtrajšok, šok, šok, šok... Zoznam autorových rubrík:  Trnava dnes a kedysiTrnava 20. storočiaTrnava 21. storočiaHistóriaFotky z balkónaDetiFikcieLumpáreňSpomienkyDedkove spomienkyTrampingVeselé historkyÚvahySúkromnéNezaradené

reklama

Dedkove spomienky

Môj dedko a Slovenský štát

Ladislav Šebák

Môj dedko a Slovenský štát

V rukou písaných životných spomienkach môjho starého otca Jána Škreku z Hrnčiaroviec pri Trnave nechýba ani epocha Slovenského štátu. Nekomentuje však zákulisie dejinných udalostí, opisuje len svoj príbeh a príbeh svojej mladej rodinky, tak, ako ho videl svojimi očami a cítil na vlastnej koži.

  • 14. mar 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 593x
  • 41
Môj dedko a I. svetová vojna

Ladislav Šebák

Môj dedko a I. svetová vojna

alebo Ako si naši predkovia chleba vážiť vedeli Znovu som trochu načrel zo spomienok svojho nebohého starého otca Jána Škreku, ktoré si pred pár desaťročiami ako dôchodca zapisoval do zošitov:

  • 22. feb 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 210x
  • 46
Dedkove spomienky na meštiansku školu

Ladislav Šebák

Dedkove spomienky na meštiansku školu

Holubník. Táto prezývka ešte pred pár rokmi ZDŠ a potom ZŠ na Hollého ulici v Trnave žije už len medzi pamätníkmi. Dnes je tam tanečné konzervatórium a rovnako súkromná ZUŠ (balet), no kedysi po vzniku ČSR tu zriadili meštiansku školu. Onedlho po jej zriadení tu, v dávnom Adalbertíne, dral gate aj môj nebohý starý otec. Jeho spomienky na roky 1924 - 1926, učiteľov a spolužiakov, ale nie len na nich, môžu byť pre mnohých zaujímavé.

  • 6. nov 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 616x
  • 14
Prečo písať spomienky?

Ladislav Šebák

Prečo písať spomienky?

Odpoveď som našiel hneď v úvode spomienok môjho starého otca, ktoré začiatkom 80. rokov minulého storočia rozdal v niekoľkých exemplároch svojim siedmim deťom: "...Ak by som mal písať tieto moje životné spomienky len pre seba samého, nemalo by to v podstate veľký význam, lebo ich mám v duchu pred sebou tak, ako aj celý môj uplynulý život. Ja však chcem, aby moje deti vedeli, ako som od útleho detstva prežíval svoju mladosť i svoj už dospelý vek, slovom - všetko ako to v celom mojom živote prebiehalo ešte prv, ako oni prišli na svet a ja som sa stal ich otcom. Verím teda, že tieto moje spomienky, ktoré im pri dožití mojej sedemdesiatky predkladám a venujem, príjmu s láskou a možno z nich načerpajú aj mnoho poučenia pre svoj ďalší život..."

  • 21. apr 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 116x
  • 47
Kríza v dedkových spomienkach

Ladislav Šebák

Kríza v dedkových spomienkach

Znovu som sa začítal do spomienok môjho nebohého starého otca a znovu som si povedal, že niektoré riadky napísané úhľadným úradníckym písmom obyčajnou ceruzkou do niekoľkých školských zošitov by mohli byť celkom zaujímavé nie len pre jeho, čo do počtu, bohaté potomstvo. Zhodou okolností táto kapitola pokračuje rokom 1929, bezprostredne za tou, ktorá tvorila gro minulého článku. Nevybral som ju náhodne, je tu istá podobnosť s dneškom.

  • 12. mar 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 706x
  • 70
reklama
O troch Jánoch (Don Bosco, Don Hlubík a môj dedko)

Ladislav Šebák

O troch Jánoch (Don Bosco, Don Hlubík a môj dedko)

V sobotu som sa motal s fotoaparátom okolo súsošia Najsv. Trojice v Trnave. V jednej chvíli mi za chrbtom zavŕzgal bicykel a ani som sa nemusel obzrieť, kto to pri mne zahamoval, stačil pozdrav: Ahoj, Bifľoš! Jasné – niekto spred štvrťstoročia z večernej priemyslovky, a v takejto zime na bicykli – tak jedine Majka Mikušová. Strojárine nezostala verná, po Nežnej revolúcii študovala to, čo ju naozaj bavilo, dnes je katechétka. Náboženstvo je aj našou najčastejšou témou, keď sa náhodne stretneme, nebolo tomu inak ani predvčerom.

  • 2. feb 2009
  • Páči sa: 1x
  • Prečítané: 3 559x
  • 23
Gažov kamenný mlyn

Ladislav Šebák

Gažov kamenný mlyn

V neďalekom Kamennom Mlyne mlynárčil istý pán Gažo a zaoberal sa aj včelárstvom. Keď bolo treba vyberať od včiel med, na túto prácu si pozval vždy nášho dedka, ktorý bol aj skúseným včelárom. Dedko však, keď tam išiel, vzal so sebou i mňa, možno, aby mu bolo veselšie, a ja som šiel rád, lebo od mlynára som vždy dostal toľko medu, že som ho nezvládol ani zjesť, ba ešte sme aj domov priniesli.

  • 7. okt 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 8 829x
  • 27
reklama
SkryťZatvoriť reklamu