Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Joannes Sambucus Pannonius Tirnaviensis (1531-1584) (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

<< < 1 2 3 4 > >>

Hodnoť

Dik za clanok,

ani ja som o Sambucovi doteraz nevedel :(
 
Hodnoť

VDAKA

Tak tymto clankom si sa znova posunul v rebricku oblubenych troska vyssie. Okrem tych 'srdcoviek' fotografickych obrazkov z 'nasho kraja' o nasej historii stoji zato pocut vzdy, ale nam ostatnym sa hlavne poucit z kazdeho zdroja.
.
Vdaka za huzevnatost, ktora v tebe planie Laci. Vdaka za clanky zo vsetkych oblasti, ktore tu uverejnujes. Kratke ci dlhe, sukromne ci spomienkove...
Si dobrym talentom tohoto blogu! a tento clanok to iba potvrdil.
Zelam Dobru noc zo slnecneho mestecka pod RM.
 

 

Ja ďakujem, a tuším sa aj červenám.
 

Mám obavu, že Vaše dedukcie chrámu na obe nohy....

Citujem Vás:
"Ako som spomenul na začiatku, Sambucus sa sám seba hrdo nazýva Panónčanom Trnavským. Prečo nie Hungarom? Alebo Pešťanom? Jednoducho bol hrdý, že pochádza z Panónie, a konkretizuje - z Trnavy."
No ja sa obávam, že nemáte v tomto pravdu... Trnava nikdy nepatrila do Panónskej nížiny.... Panónska nížina sa rozklada o dosť kilometrov južnejšie od Trnavy...
Tvrdíte, že Joannes Sambucus by mohol byť "Slovákom", aj keď hovoriť o Slovákoch v 16 storočí je prinajmenšom odvážne, ale nie to som chcel povedať, odkiaľ by mohol byť Joannes Sambucus, alebo jeho predkovia má zakódované v svojom mene Zsámboki János, teda on alebo jeho predkovia museli byť z dediny Zsámbok, táto dedina sa nachádza v Maďarsku, asi tak 60 km na východ od Budapešti, jej latinské meno je Sambuc, detaily o dedine tuna:
(url)http://hu.wikipedia.org/wiki/Zs%C3%A1...
Čiže to vyzerá tak, že Joannes Sambucus Pannonius Tirnaviensis, alebo jeho predkovia pochádzali z dediny Zsámbok (Sambuc), neviem isto či sa tam narodil, ale ja si myslím, že skôr áno ako nie, myslím, že sa do Trnavy iba presťahoval kôli Turkom, ktorí neustále útočili z juhu. Ak sa narodil teda v dedine Zsámbok (Sambuc), skutočne sa narodil v Panónii.
Myslím si ale, že bol Maďar ako repa, lebo o existencii nejakých Slovanov v dedine Zsámbok nevieme nič, teda asi tam žiadni Slovania nežili. To, že tvrdil, že Slovania žili v Uhorsku pred príchodom Maďarov z neho žiadného "Slováka" nerobí, ako Maďar vyjadril iba svoj názor.
Z faktrografického hľadiska je článok dobrý, ale ako som povedal, dedukcie krívajú na obé nohy... prečo za všetkým hľadáte "Slovákov", ktorí vtedy ešte ako národ neexistovali a prečo sa vlastne snažíte "znásilňovať" dejiny takýmto spôsobom? To je jedno akého pôvodu vlastne Joannes Sambucus vlastne bol, bol to veľký človek a veľa toho dokázal...
Upozorňujem Vás, že predtým, ako mi začnete nadávať do Maďarov, tak ja Maďar ani trochu nie som.
Nestoriuss
 

 

Práveže mi tu nešiel o žiadny nacionalizmus. Všetky slovenské pramene, aj česká wikipédia (čo však nie je "záruka kvality") a najmá naše trnavské kapacity ako univ. profesor J. Šimončič, ktorý celý svoj dlhý život trávil štúdiom originálov v archívoch, i ďalší trnavský, takmer 90-roč historik H. Radváni o Sambokovi hovoria ako o Slovákovi, preto nemám najmenší dôvod skúmať, ako im to vyvrátiť. Tiež by mi to bolo jedno, keby niekto prišiel s jeho rodokmeňom, a povedal by, že jeho otec bol Maďar. Aj môj bol Moravan, ale som rodený Trnavčan.
.
K tej Panónii - spoľahol som sa na nedávnu informáciu ani nie spred týždňa na niektorom tunajšom blogu, že Panónii vtedajší historici vraveli Panónia. Možno má pravdu, idem pozrieť, či to nájdem a doložím sem ten link alebo budem citovať. Iste viete, že ani Byzantská ríša sa nevolala Byzantská ríša, a mnoho ďalších území, dokonca ani v časoch Veľkej Moravy nejestvovala žiadna ríša takto pomenovaná, takže je celkom možné, že je všetko trochu inak.
 

Súhlasím s Vami

je jedno či bol Sambucus Žid, Maďar, či Róm... Chcem len dodať, že v 16 storočí neboli ešte veľmi priezviská zaužívané medzi pospolitým ľudom a priezviská poväčšine používala šľachta a aj to tým spôsobom, že priezvisko vyjadrovalo meno rodiska, odkiaľ daný nositeľ priezviska pochádzal, čiže profesor J. Šimončič či historik H. Radváni, ktorí z neho chceli "vyrobiť" Slováka sa trápili zbytočne, Sambucus sa narodil alebo jeho rod pochádzal z maďarskej dediny Zsámbok a pravdepodobne bol Maďar ako repa, ale o to mi naozaj nejde, mňa iba poburuje, že sa nájdu ľudia, ktorí z neho chcú vyrobiť stoj čo stoj Slováka, on Slovákom naozaj nebol a ani asi so Slovákmi nič spoločné nemal... To prekrúcania dejín slovenskými "historikmi" a dokonca "profesormi" histórie ma už začína trošku iritovať, keďže Slováci nemajú žiadne veľké "osobnosti" v dejinách, tak sa ich snažia tzv. "historici" vyfabrikovať a sú schopní "dokázať", že aj Ježiš Kristus bol vlastne Slovák...

Trnava skutočne neleží v Panónii...

Áno Byzancia sa skutočne nevolala Byzancia a fiktívna Veľká Morava neexistovala, bol to iba výplod fantázia niektorých českých a slovenských národných buditeľov v 19 storočí, že Česi a Slováci kedysi akýsi vymyslený spoločný "štát" mali, aj keď sa dnes už vie, že to nebola pravda... veď sa hovorí, že " vymýšľaš ako Palacký" :)
 

 

Viem, že priezviská boli zavedené až za Márie Terézie, preto som si pri tých vlastníkoch domov povzdychol, že dúfam, že mi starý Sambóky neskomplikuje život tým, že si ako úspešný kupec Peter Sabo na radnici nezačal hovoriť noblesnejšie - Petrus Sambucus. Možno sme tu niečo naštartovali a ozvú sa aj ľudia s jednoznačnejšími informáciami.
 

turul mapkár

Turul mapkár nestorius zase priletel na diskusiu na SME.sk a zase tu rozdáva rozumy a tvári sa ako ten najmúdrejší. Odporúčam si prečítať aké hlúposti popísal tento magor k diskusii k tomuto článku:
http://www.sme.sk/c/3671686/csapody-slovenska-politika-stavia-na-neexistujucich-dejinach.html
Neodporúčam s nim debatovať. Je to chorý človek. S ním sa nedá normálne diskutovať. Jeho znalosti z histórie sú doslova nulové, ale tvári sa, že on je ten najmúdrejší a ešte ide slovenských historikov obviňovať, že prekrúcajú dejiny. Však stačí si len prečítať tie "múdrosti" čo píše. Na tom sa dá len zasmiať. Netreba ho brať vážne a hlavne sa s ním nepúšťať do diskusie. Nemá to význam.
 

Božemojdobrý!

Čo si ma skôr neupozornil na kartografa, ktorý sa do pol. 13. st. tadeto predieral hustým, nevyklčeným lesom a nemohol to tu ani poriadne zakresliť? Pomaly som uveril, že Karel Černoch pochádzal z Černochovic a bol černoch.
 

Nuž

hovorte a píšte si čo chcete, ale územie, ktoré sa nazýva Slovenskom bolo skutočne v 13 storočí zalesnené, ak mi neveríte, tak keďyže to kedy dostalo prvé mesto na území Slovenska kráľovské výsady??? Nebolo to náhodou v 13 storočí? Ak by tu skutočne bol zaľudnené územie, tak prečo preboha prvé mestá vznikli až v 13 storočí???? Do 13-14 storočia na Slovensku boli iba hrady aj to len drevené, po tatarskom vpáde sa začali stavať aj kamenné, ale aj to len veľmi pomaly. Pod hradmi boli malé osady a naokolo samé lesy....
 

 

Nezapodievam sa príliš históriou iných miest, ale o Trnave Vám môžem poskytnúť nejaké informácie. Mestom sa nestala po obdržaní zlatej buly Belom IV. 14. septembra 1238, mestom (podľa vtedajších kritérií) bolo dávno predtým. To nedostala štatút mesta, ale štatút kráľovského mesta. Z týchto privilégií jej vyplývali celkom nové výhody resp. nevýhody. Zodpovedala sa len kráľovi, nemal nad ňou moc žiadny iný zemepán, atď. atď.
.
Odporúčal by som navštíviť Zsl. múzem v TT. Pokiaľ ich nikto neukradol, mali by tam mať ešte nálezy z TT a okolia, napr. sekerky, pästné kliny, sekeromlaty, desiatky nádob s lineárnou a volútovou výzdobou, nájdené pri zakladaní tunajších rybníkov, či pri výstavbe mesta, priamo v zástavbe mesta pri výkopových prácac sa našli mince s nápismi: BIATEC NONNOS a COISA z 1. storočia pred n. l., ktoré asi v tunajšom pralese stratili Kelti, v neďalekej dedine Pác bola odkrytá jedna z významných rímskych vojenských staníc zo 4. storočia n. l., našli sa tu okrem iného i tehly so značkou X. légie, ale aj všade okolo za mestskými hradbami, kde sa hĺbila nejaká stavba, sa našli viaceré fragmenty rímsko-provincionálnej keramiky.
.
Už v 7. stor. sa spomína tunajšia osada pri riečke Trnávke, ktorá dostala slovenské meno po jej tŕňami zarastených brehoch, ako Tirna, Tirana. V 9. stor. tu už bola okolo románskeho kostolíka, kde je dnes hlavný "Hrubý" kostol, ďalšia osada, nazvaná podľa sobotných trhoch Sobotou. Na prelome 9. a 10. sem prichádzajú aj, nazvime ich pracovne Maďari. Roku 1042 na toto územie prišli plieniť český panovník Břetislav s pomocou budúceho cisára Henricha III. a obsadil západné Slovensko, r. 1109 vojsko českého kniežaťa Svätopluka a moravského vojvodu Ota (boli to bratia) vpadlo na Považie po tzv. Českej ceste z Moravy cez Biksardský priesmyka (vedúcej cez cez Trnavu do Ostrihomu) a vyplienilo ho až po Nitru, zdôrazňujem, že sem nechodili ťažiť drevo. Listiny z r. 1140 dokazujú, že Gejza II. vzal Trnavu Jindřichovi Korutanskému. Gejza II. dal Trnavu r. 1152 ohradiť múrom (nie nejaký lesopark). 1199 - dcéra uhorského kráľa Bela III. Konštancia (podľa niektorých prameňov vraj vybudovala aj Trnavu, českí kronikári zrejme mysleli jej opevnenie) sa stala manželkou českého kráľa Přemysla Otakara I. - stúpol význam trasy Česko - Uhorsko, vedúcej priamo cez Trnavu (Jeruzalemskú a Kapitulskú ul.), dala slobodu nemeckým hosťom, ktorí sa sem chceli prisťahovať. Do Trnavy prichádza rád johanitov. 1211 - ostrihomský arcibiskup Ján vtedy daroval čiastku príjmu trnavského kostola ostrihomskej kapitule. Toto darovanie potvrdil aj pápež Inocent III., ktorý vo svojom liste (z r. 1212) tento kostol už aj presne pomenúva ako Kostol sv. Mikuláša (ecclesia sancti Nicolaj de Scembot) - už v tomto roku sa Hrubý kostol uvádza ako farský. A už sme pri roku 1238, kedy toto mesto dostáva špeciálne kráľovské výsady.
 

 

A teraz sa ukáž milý nestoriuss!!! Čakám podobnú vecnú reakciu. Strašne som zvedavý. Históriou sa nezaoberám, ale tiež sa mi zdá že Ciro a Metod nedošli kázať dvom drevorubačom.
 

Práve

tu je ten problém, vkročili vôbec nohy Cyrila a Metoda niekedy na územie, kde sa teraz nachádza Slovensko a Česko? Boli tu vôbec niekedy? O tom kde vlastne vyvíjali misionársku činnosť medzi Slovanmi sa zachovalo veľmi veľmi málo historických prameňov. Sci-fi príbehy o pôsobení solunských bratov na území Slovanov od niektorých "kapacít" radšej vynechajme.
Jediným prameňom, kde vlastne C&M pôsobili, je pár zachovaných slov od Nestora, on spomínal nejakých "Slovjenov pri Dunajeve", viete aký je Dunaj dlhý? Miesto kde pôsobili sa mohlo kľudne nachádzať aj v terajšom Maďarsku, Srbsku, atď.
Vieme, že Cyril a Metod zostavili prvú slovanskú abecedu, zvanú hlaholika, nič ale ÚPLNE ŽIADEN NÁPIS v hlaholike na nejakej tabuľke, kameni, keramike, šperku, atď. sa nenašiel na území Slovenska alebo Česka, ani jedno hlaholské slovo, ani jedno písmenko...Na území Česka a Slovenska nie je známý ani jeden starodávny kostol, ktorý by bol zasvätený Cyrilovi a Metodovi. Prvé kostoly zasvätené C a M máme až v 19 storočí. Keď tu pôsobil Cyril a Metod, prečo memáme poznatky o žiadnom kostole zasvätenom C a M pred 19 storočím?
 

No

nechcem Vám brať ilúzie, ale sam ste si vlastne odpovedal, ako to vlastne s "mestami" na území terajšieho Slovenska vlastne bolo, kedy sa vlastne Trnava stala riadnym mestom, dovtedy to bola iba osada s pár domami a kostolom, ktorý dnes už zrejme nestojí, čiže to mohol byť nejaký kostolík.
Viete, po Rímanoch po celej Europe, v častiach severnej Afriky a v častiach Ázie ostali amfiteátre, paláce atď., merať sa s nimi podľa nejakých zachovaných tehlách z rímskeho obdobia mi pripadá trochu smiešne. Nikto tu nezpochybňuje, že tu Rímania z času na čas neprebývali, ale keď tu aj boli, tak tu boli iba ako vojaci, ale nezaložili si tu žiadne mestá, kde by stáli amfiteatre, kúpele, administratívne budovy, paláce, atď.
Pre Rímanov bol hranicou Dunaj, na druhý breh išli iba vtedy ak chceli prenasledovať národy, ktoré na nich útočili, potom sa zvyčajne stiahli za Dunaj, takže tu sa nedá hovoriť o nejakých významných rímských mestách, jednalo sa o dočasné stavby rímskych vojakov.




 

 

a nezanikla Rímska ríša niekoľko storočí pred pánom o ktorom sa pojednáva? Už sa pletú hrušky s jablkami.
 

 

Fakt to nemá s tým nestoriom cenu. Keď vystrieľa všetky slepé náboje, nakoniec povie, že aj tak majú Maďari väčších ftákov ako Slováci. Veď my sa tu nepretekáme s Rimanmi, ktorých keď ešte kojila vlčica, Indovia cestovali na lietajúcich strojoch. Veď logicky tu naši predkovia nestavali kamenné paláce. Nepotrebovali zavádzať akvadukty, stavať verejné kúpele..., to všetko mali v prírode. V 13. storočí tu na južných svahoch Malých Karpát už zrelo hrozno, boli zasiate lány obilia, ľanu, boli tu obrovské pasienky pre dobytok. Veď najstaršie trnavské ulice sa volajú podľa remesiel - Remenárska, Garbiarska, Bitúnkova, Súkenná, Pekárska, Obilná, Plodinová. Ťažko by pásli dobytok a sadili v hustom lese.
 

 

Dokonca mi teraz napadlo, že ľahko sa možno dozvedieť, k akej národnosti sa hlásil Jánov otec - richtár Peter Samboky. Spomínal som, že do sporu troch národností v trnavskom magistráte musel zasiahnuť sám Ferdinand, a vtedajší richtár Peter Samboky čítal jeho dekrét, ktorým panovník prikazoval ročne sa vo funkcii richtára striedať v poradí Nemec, Maďar, Slovák... bolo by zaujímavé si pozrieť ten kolobeh s menami, ak sa tam znova vyskytol aj P. S. Ale ako vravím, ja by som mal byť Moravan ako otec? Tak ako sa on necítil Slovákom, aj keď tu žil 2/3 svojho života, tak sa ja necítim Moravanom. Aj keď mám rád ten kraj a ľudí.
.
Nie som z tých, čo bazírujú na nejakom čistom rasovom pôvode. Viem toho dosť, aby som vedel, že čistá rasa aspoň v Európe už neexistuje, možno taká ani nikdy nebola. Myslím, že nemusím spomínať vojny, znásilňovanie, právo prvej noci...
 

Ladislav Šebák

Trnava bola v tom čase slovensko-nemecké mesto a je len málo pravdepodobné, že by sa prisťahovalec maďarského pôvodu mohol stať v tom čase richtárom. Ak sa stal richtárom Trnavy, tak musel byť buď Nemec alebo Slovák, ináč by ho tam trnavskí mešťania nepustili. Trnavskí mešťania sa spočiatku snažili brániť usadzovaniu Maďarov v meste. Až neskôr sa prijala zásada, podľa ktorej sa mali vo funkcii richtára striedať pravidelne Nemec, Slovák a Maďar. O zrovnoprávnení Maďarov s nemeckými a slovenskými mešťanmi v Trnave rozhodol kráľ Ferdinand I. v roku 1551. Na základe tohto rozhodnutia si mali mešťania Trnavy voliť richtára podľa zlatej buly Bela IV., tzn. všetci obyvatelia, nie len vybraných 100 bohatých a starších mešťanov. Voľba sa mala konať každoročne na sviatok sv. Juraja (24. apríl) a to tak, že každý rok sa na tomto poste mali striedať podľa národnosti (Maďar, Nemec, Slovák). Magistrát sa mal skladať zo senátorov všetkých troch národností v rovnakom pomere. Toto rozhodnutie kráľa Ferdinanda uviedol do platnosti práve richtár Peter Samboky, čo znamená, že Samboky sa stal richtárom ešte pred tým, než sa táto zásada uviedla do platnosti, čo znamená, že nemohol byť Maďar. Pred týmto rozhodnutím mohli totiž voliť richtára len mešťania zo sto bohatých a starých meštianskych rodín v meste a medzi nimi boli len Nemci a Slováci.
 

 

Dík za doplňujúce informácie. Vlastne som to tam aj naznačil, že do r. 1526 tu nebol žiadny maďarský problém a Sambucovci tu museli žiť dávnejšie pred rokom 1531, ani len za mešťana nebol prijatý nejaký bohatý kupec len tak napočkanie, nie za člena rady či užšieho výberu - 12 senátorov. Dovtedy bol v TT práve len slovenko-nemecký problém, Nemci, väčšinou šlo o kupcov (aj preto zasvätili prestavaný farský kostol Mikulášovi, patrónovi obchodníkov), sa tu začali priveľmi rozťahovať. Spor o kostol riešil napr. mestský kapitán Pavol Holý výstavbou malého kostolíka, zasväteného Michalovi archanielovi, iba pre Slovákov (či Slovenov). Všimol som zaujímavú zhodu náhod. Rod Holého v Trnave vymiera práve v roku, keď sa narodil Ján Sambukus.
 

Ladislav Šebák

Ten Pavol Holý z Hradnej, kapitán Trnavy bol tiež významnou a zaujímavou osobnosťou v dejinách Trnavy a celého Slovenska. Pochádzal z neurodzenej rodiny z Hradnej v Trenčianskej stolici, ako mladý chalan prišiel do Trnavy, kde sa zakrátko stal mešťanom, už v mladom veku získal pomerne veľký majetok, stal sa vodcom slovenských mešťanov Trnavy počas národnostných sporov s Nemcami a v roku 1488 ho kráľ Matej Korvín povýšil do šľachtického stavu a udelil mu erb a armáles. Neskôr zastával viaceré významné funkcie, napr. funkciu kapitána Trnavy, ktorú vykonával dlhé roky. Jeho syn Martin Holý bojoval v roku 1529 proti Turkom pri Viedni a odtiaľ zaslal mestu Trnava slovensky písaný list o obliehaní Viedne Turkami.
 

<< < 1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie


  1. Janka Cigániková: Podarilo sa! Zaborská stiahla pozmeňovák, ktorý robí z kňazov zdravotníckych pracovníkov 8 504
  2. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 6 649
  3. Maroš Chmúrny: Vydierač a nové sako pre Pellegriniho 2 554
  4. Michal Šimečka: Dohoda s Čínou, o ktorej sa takmer nehovorí 2 114
  5. Juraj Paškuliak: Mesto Handlová znepríjemňuje život svojim obyvateľom extrémne hlasným rozhlasom 1 574
  6. Martin Greguš: Blaha v tom má jasno: "Matovič znásilnil národ" Čo vy? Celoplošný skríning: plusy a mínusy 1 298
  7. Simona Kyselicová: Ako som začala predávat' medovníky v zahraničí || Život v Nórsku 1 172
  8. Martin Pilnik: 23 293 675,46 € vyhodil Krajči von oknom odmietnutím hlasu odborníkov na liekovú politiku 1 127
  9. Martin Ondráš: Brusel potvrdil, kradne sa tu. Prečo roky nekonáme? 1 077
  10. Inštitút strategických politík : Roztržka o hranice medzi Sudánom a Etiópiou eskaluje aj napriek prebiehajúcim rokovaniam 1 049

Rebríčky článkov


  1. Patrik Lenčéš: Kostoly na Slovensku: Zatvorené pre ľudí, otvorené pre nebo.
  2. Miriam Studeničová: Sila celku zvíťazí!
  3. Boris Mlsna: Vakcíny verzus testy? Testy športovcom pomáhajú, no riešením je len vakcína
  4. Štefan Vidlár: D O J E M
  5. Jozef Legény: Umierať a dať sa šklbať v Revúcej
  6. Marek Zajac: Prečo sa mnohým ľuďom nedarí nájsť si vhodného partnera
  7. Jaroslav Polaček: Napriek korone predkladáme ambiciózny a transparentný rozpočet
  8. Peter Biščo: Fico mení vozový park...
  9. Emma Chládecká: Evanjelium v skratke
  10. Marta Medzihradská: Banskobystrický kultúrny bod zlomu


Už ste čítali?