reklama

V dolinách ľudia nemajú zamknuté...

Presne ako v slávnom slovenskom hite, ani my sme nikdy nezamkýnali, tu, na rovine. Či ako hovoria chalani z Hlohovca, v jame. Nezamkýnali sme dokonca ani zdnuka, keď bola búrka, ako stará mama jedného veselého holiča. Vtedy stačilo zapáliť veľkú sviecu hromničku a postaviť ju do starého dvojité okna. No a v byte bolo treba postupne rozmiestniť lavóre a hrnce, do ktorých z plafónu kvapkala voda. Bola to pekná hudba, rádio aj tak mlčalo, bolo na elektriku, a tá bola vypnutá ešte dlho po búrke.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Iný dôvod na zamkýnanie sme aninepoznali. Nevedeli sme si predstaviť ani zlodejov, ba ani to, čo by nám mohli asiukradnúť. Po meste nechodili bezdomovci. Jeden žobrák v železničiarskejbrigadírke a s husľami, na ktoré vyhrával valaškou, o ktorú saopieral pri putovaní, ako prišiel, tak aj odišiel. Nikto nepočul, že by niektoniekoho zmlátil, prepadol, okradol, vraždila len kdesi na Políčku nejakáČubirková, aj to len vlastných doma.

Niekedy sa na obrovský kľúčzamkýnala západná brána nášho priechodného dvora, keď bol veľký vietor, pretožepod južnou mal zelovoc do štósov naukladané prázdne debničky, ktorév prievane padali ako dominové kamene. Vedúca Anča z druhého koncalen zarevala: „Basomaterentete, zavretetú bránu!“ a už aj sme zamkýnali, aby ju niekto neotvoril zvonkua znovu nelietali triesky. A oheň a síra z úst vedúcejzelovocu. To bolo celé zamkýnanie. Možno v neďalekom polozbúranom dvore sana noc zamkýnali Cigáni Šandorovci, ale oni sa báli iba mŕtvych. Každú noc aždo rána svietili. Oproti dnešným deťom sme mali obrovskú výhodu, nikdy násrodičia nevyhrešili, že sme stratili kľúče. Ak sa nejaký stratil, tak to bolmenší kľúčik od nábytku, ktorý tam bol namiesto kľučky a mal túsmolu, že sa z neho dal vyrobiť nástroj na delobuchy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predsa som si len spomenul nanejaký zamknutý zámok u nás doma, od ktorého kľúč bol starostlivoschovaný. Boli to dva šuplíky na starom kredenci na chodbe. Otec si v nichchcel chrániť svoje náradie, ktoré mi výdatne pomáhalo pri výrobe drevenej puškystriebrom obitej, ale aj vtáčej búdky, v zime bobov, čo bola drevená doskas tromi priskrutkovanými kvintákovýmikorčuľami, v lete leteli motokáry zo starých kočíkov. Ako 7-ročnývýmyselník som bol asi lepší majster ako tatko, čo mi neskôr sám uznal právev súvislosti s tým kredencom. Raz si konečne priniesol z robotynovú petlicu na visací zámoka zavolal ma, aby som videl, ako pochováva môj sen o používaní jehonáradia. Viete si predstaviť taký starý kredenc – hore za dvoma posuvnýmisklami taniere a hrnčeky, nižšie vľavo asi tri malé šuplíky na drobnosti,vpravo za dvierkami priestor hlavne na chlieb, pod tým dva veľké šuplíky napríbory, spodný priestor s dvoma zasúvacími dverami na hrnce a vpravopolicová skriňa odvrchu až po dlážku, taká špajza. Kredenc bol už vtedy starýkuchynský vyslúžilec a otec sa rozhodol prerobiť príborové šuplíky na svojnedobytný trezor. Najprv jeden diel petlicepriskrutkoval k ľavému šuplíku, z druhej strany skrutky zahol údermi kladivaa zabrúsil ostré závity. S neskrývanou škodoradosťou mi ukazovaldruhý diel petlice, s pántom, ktorýbolo nemožné odmontovať, pretože hlavičky skrutiek sa pri zamkýnaní dômyselneschovali pod čierny plech. Tento diel priskrutkoval o susedný šuplík.Preskočil som jeho machrovanie s vymeriavaním, pomocou drevenéhoskladacieho metra a plochej stolárskej ceruzy, pripomeniem len otcovvíťazoslávny úsmev, keď zacvakla veľká visacia zámka a kľúčik ajs rezervnými navliekol na zväzok kľúčov od skladov v robote.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Usmieval som sa aj ja, ale lenv duchu, aby si neuvedomil svoju chybu, ktorú som postrehol už prizakresľovaní dier. Keď odišiel na druhý deň do roboty, rýchlo som utekal nachodbu si overiť môj predpoklad – šuplíky sa dali otvoriť aj zamknuté, keď somich ťahal oba naraz.

Ladislav Šebák

Ladislav Šebák

Bloger 
  • Počet článkov:  169
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Optimista bez dlhodobých plánov, s očakávaním, čo prinesie zajtrajšok, šok, šok, šok... Zoznam autorových rubrík:  Trnava dnes a kedysiTrnava 20. storočiaTrnava 21. storočiaHistóriaFotky z balkónaDetiFikcieLumpáreňSpomienkyDedkove spomienkyTrampingVeselé historkyÚvahySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu