reklama

Moje celebrity

Nepamätám sa, kedy som naposledy pozeral do slovníka cudzích slov, ak som sa s nejakým stretol ešte ako dieťa, opýtal som sa mamy, neskôr hneď toho, kto pre mňa dovtedy cudzie slovo práve vyslovil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)
Obrázok blogu

Cudzie slovo je ako čínsky znak. Namiesto niekoľkých ťahovdrievkom namočeným do atramentu niekoľko známych písmen v neznámomslovoslede. Jeho význam je pri prvom počutí netušený, časom sa postupne črtajúkontúry, rozširuje sa, konkretizuje, až sa stáva nezameniteľnýma jedinečným. Načo by nám inak v slovenčine bolo?

Mojou poslednou neznámou bolo slovo celebrita (pre môj editorešte stále je, lebo mi ho podčiarkuje ako chybné). Tiež bez nazerania doslovníka sa pre mňa stalo akoby novým čínskym znakom, za ktorým sa skrýva celáplejáda slovenských a aj prevzatých slov. Napríklad je to človek všeobecneznámy. Takým bol v Trnave svojho času aj Sprostý Jožko,v Československu zasa Mária Čubírková, svetoznámy Jožko Stalin. Možnoniekoho z nich nazvať celebritou? Asi nie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to slávny človek? Opäť mi napadá Stalin a jehokamarát Hitler, obaja smutne slávni, smutne známi.

Populárny? Ale tu mi chýba hlas ľudu, ktorý by celebritu malvyniesť do dvorany slávy, nie protekcia u programového riaditeľa.

Podľa toho, koho médiá označujú za celebritu, ide ajo kombinácie či sóla týchto výrazov: umelec (aj rýchlokvasná superstar),športovec, politik, zbohatlík, vedec, lekár, modelka, trápny účastník trápnejreality show... A ako čítam, medzi celebrity patrí aj speváks rečovou vadou a jednou známou ľudovkou, manželka menej akopriemerného speváka, spevákom a teda aj celebritou sa nazýva aj jeden šťastne zbohatnutý... tak mi napadá,nemal by som si pri mene písať aj ja, že spisovateľ? Tuším je toto už môj jedenástyčlánok

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale už zasa vážnejšie. Nemal by byť medzi celebrity zaradenýaj hrdina? Napríklad policajt, ktorý neváha ísť po tenkom ľade pomôcť topiacemusa? Starý človek, ktorého deti odložia do ústavu, a nepukne mu srdce, keď ichneuvidí ani na Vianoce, a opatrovateľkám, ukazujúc ich fotky, a fotkyvnukov, stále hovorí o nich len to najlepšie? A čo človek, ktorý pre svojživotný omyl príde o strechu nad hlavou a žije ďalej, denno-dennehrdinsky bojuje o chleba, nocľah, nevzdáva sa ani po sklamaniach nasociálnych inštitúciách? Každý z nich má svoje meno, hoci ho nepoznámez VIP visačky. Tí, čo sa bez váhania vrhnú do ohňa alebo vody zachrániť životiného, tí, čo si vážia svoj vlastný a nevzdávajú sa ani v najväčšíchbolestiach, to sú u mňa skutočné celebrity.

Ladislav Šebák

Ladislav Šebák

Bloger 
  • Počet článkov:  169
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Optimista bez dlhodobých plánov, s očakávaním, čo prinesie zajtrajšok, šok, šok, šok... Zoznam autorových rubrík:  Trnava dnes a kedysiTrnava 20. storočiaTrnava 21. storočiaHistóriaFotky z balkónaDetiFikcieLumpáreňSpomienkyDedkove spomienkyTrampingVeselé historkyÚvahySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu